Monday, October 6, 2008

wahai insan bergelar sahabat...

baru2 nie aku pulang ke rumah..
untuk menyambut kehadiran SYAWAL danpemergian RAMADHAN....
aku agak tersiksa kerana aku ditipu oleh golongan yang tak bertanggungjawab...
akibatnya,aku terpaksa membeli tiket lain semata2 utk bertemu keluarga tercinta...

tanggal 27 sept bersamaan sabtu...
aku pulang dan terpaksa berbuka & bersahur diats bas....
tapi aku kuatkan semangat...
sedihnya bila terkenang kembali....

pada 28-30 sept..
aku menolong ibuku yang aku anggap seperti sahabatku...
tempahan kuih dan ketupat agak banyak...
tapi atas usaha dan kehendak ILAHI...
aku berjaya siapkannya....
sapat la upah cikit....

tanggal 1 oct....
hari raya dirumah aku dimulakan dgn upacara bersalam-salaman sesama keluarga...
aku menitiskan air mata bila bersalaman .....
nie la peluang tuk aku memohon maaf ats segala kesilapan dan dosa ku...
sembahyang raya pula di surau berhadapan dgn rumah aku (agak2 dalam 20 m)
semasa khutbah yang dibaca kan oleh abg lie (ust. muda tmn aku)..
aku menitiskan air mata lagi...
dapat aku rasakan bahawa kemungkinan aku tak dapat merasai RAMADHAN pada tahun hadapan...

selepas itu,aku pun pulang ke kampung halaman ku di KEPALA BATAS...
ku salam tangan nenekku...
teringat aku pada kenangan yang ditinggal kan oleh datuk ku yang telah meninggal dunia....
dapat la jugak duit raya yang agak lumayan...

pada petangnya...
aku pulang ke kampung halaman ju di PENDANG...
aku dapat lihat datukku kembali sihat selepas agak lama terbaring akibat sakit...
aku yang menjaganya semasa di hospital dahulu...
tapi semua itu menjadi kekuatan kepadanya tuk terus sihat...

tanggal 2 oct...
mak dan ayah aku wat open house...
aku menjemput kwn2 ku..
tapi apakan daya sorang pun tak dtg (sibuk kot)
nak wat mcm mn..
menu pada hari itu adalah soto,nasi minyak,ketupat dan lain2 lagi...
ramai la gak kwn adik2 ku yang datang...
saudara mara pun ramai gak...
tapi aku sebenarnya telah bersiap tuk pulang pada keesokan hari nya....

tanggal 3 oct....
aku terpaksa pulang ke johor walaupun terasa berat...
akibat ketiadaan tiket dan kelas...
aku terpaksa pulang...
12 jam perjalanan tersebut....

aku rasa nie la pengalaman hidup aku yang aku akan abadikan selalu...
semoga dgn pengalaman nie aku kan terus dewasa dan matang menuju hari yang mendatang.

No comments: